Samir Seif WORKSHOP


اضغط هنا للتقديم https://goo.gl/KaTtxX

منهج صناعة الأفلام مع المخرج الدكتور / سمير سيف
- مقدمة عامة لنشأة فن الإخراج السينمائي وتطوره ومبدأ " فن إخفاء الفن " .
- تعريف السيناريو السينمائي وأشكال كتابته والعناصر الأساسية المكونة له .
• الإثنى عشر قاعدة ذهبية للإخراج السينمائي :
1- الإقتصاد في زمن العرض السينمائي ( Economy)
2- اللقطة التأسيسية .. Establishing Shot
3- لقطة إعادة التأسيس .. RE- Establishing Shot
4- تغيير الحجم والزاوية لتفادي القطع الخشن - Jump Cut 5- خلق العمق في الصورة السينمائية
6- الخط الوهمي Imaginary Line أو قاعدة الـ 180 درجة
7- الدخول النظيف والخروج النظيف .. Clean Entrance & Clean Exit
8- القطع بين اللقطات المتحركة ( حركة الكاميرا )
9- إضاءة المشهد السينمائي ( الإضاءة الثلاثية )
10 - التكوين Composition في الصورة السينمائية
11- تدعيم المواقف الهامة في زمن العرض السينمائي
12 - متى يمكن كسر هذه القواعد ؟
• التتابع المرئي - Pictorial Continuity
1- خصائص الأحجام المختلفة للقطة السينمائية
2- شروط القطع السلس Matching Cut
3- القطع المغاير Cut-Away ، والقطع المندرج Cut0 In
4- التداخل Overlap
5- اللقطة العكسية Reversal / Ots
6- اللقطة / المشهد Sequence - Shot
• العدسات وخصائصها كأداة تعبيرية:
• التصور المرئي المسبق Visualisation
1- العصف الذهني Brain Storm
2- تصميم الإنتاج Production Design
3- القصصية Story Board
4- النماذج والمنمنمات Models &Miniatures
• صناعة الفيلم " نظرة أعمق "
1- نموذج السؤال والجواب Question and answer pattern
- في السيناريو
- في التقطيع الفني (الديكوباج)
2- عناصر مساعدة لكتابة السيناريو
- الذاكرة و الأبحاث
- الأرتباطات
- الصوت و الموسيقي
- دفترالاسكتشات البصري
3- تحليل السيناريو (للوصول الي التقطيع الفني)
4- تقديم مكان التصوير Establishing location
5- تفريغ السيناريو (الجداول و خطة التصوير و اوامر العمل اليومية)
6- اماكن التصوير Locations scout
• توزيع المهمallocating tasks
- من يفعل ماذا؟ العاملون في صناعة الفيلم
- مراحل الانتاج الثلاث (التحضير - التصوير- الانهاء) عناصر الاسلوب السينيمائي Style
تفاصيل الورشة:
تبدا يوم الأثنين 4 مارس
مرتين في الاسبوع كل سبت وأثنين: من الساعة 7 مساء الى 10مساء
من يوم 15 ل 21 مارس هتتوقف الورشة و هتكمل من بعد 21 مارس
لمدة 12 حصة
سعر الورشة: 3000 جنيه

شروط الاسترداد:
يُسمح بإسترجاع قيمة الإشتراك في الورشة في موعد أقصاه ثلاثة أيام قبل بدء الورشة .. وفي حالة إسترجاع قيمة الإشتراك في الورشة خلال الثلاثة أيام الأخيرة قبل بدء المحاضرة الأولى سيتم خصم ٢٠% من قيمة الإشتراك.. وفي حالة الإسترجاع بعد حضور المحاضرة الأولى سيتم خصم ٥٠% من قيمة الإشتراك .. ولا يُسمح بإسترجاع قيمة الإشتراك بعد المحاضرة الثانية.

عن الدكتور سمير سيف
مخرج مصري، تخرج في (المعهد العالي للسينما) قسم (إخراج) عام 1969 بتقدير إمتياز، وعُين بعد تخرجه معيداً بالمعهد. - عمل كمساعد مخرج لعدد من المخرجين الكبار في عصره، مثل: (شادي عبد السلام، يوسف شاهين، حسن الإمام، .. وغيرهم) - عمل كرئيس لقسم الإخراج السينمائي بالمعهد العالي للسينما - يعمل الأن رئيس قسم السينما بالجامعة البريطانية ( B.U.E) . - تخرج من تحت يديه العديد من الأسماء اللامعة حالياً في عالم الإخراج مثل ( شريف البنداري - مروان حامد ) . أخرج أول أفلامه (دائرة الانتقام) عام 1976، بعدها توالت أفلامه مثل: (المشبوه) 1981، (احترس من الخط) 1984، (النمر والأنثى) 1987، (شمس الزناتي) 1990، (سوق المتعة) 2000 (معالي الوزير) 2002. . وغيرها. كما أخرج الدكتور سمير سيف للتليفزيون العديد من المسلسلات منها : ( البشاير) 1987، (آوان الورد) 2000، (الدم والنار) 2004، (السندريلا) 2006.، ( بالشمع الأحمر بطولة يسرا ) 2010، ( إبن موت بطولة خالد النبوي ) 2012




CLICK HERE TO JOIN https://goo.gl/KaTtxX

Filmmaking content of workshop with Director Dr. Samir Seif
- A general introduction to the development of film art and its development and the principle of "art of hiding art".
- Definition of the cinematic script and its forms of writing and its constituent elements.
• Twelve golden rules of directing:
1- minimizing at the Time of the film
2 - founding snapshot .. Establishing Shot
3 - re-establishment snapshot .. RE- Establishes Shot
4 - Change the size and angle to avoid rough cuts - Jump Cut
5 - create depth in the cinematic image
6. Imaginary Line or 180-degree base
7 - clean access and clean exit ..
8- The segment between motion pictures (motion camera)
9- Illumination of the film scene (triple lighting) 10 - Composition
11- Reinforcing important positions in the cinematic era
12- When can these rules be broken?
• Pictorial Continuity
1- Characteristics of the different sizes of the cinematic shot
2. Smooth Cutting Conditions
3. Cut-Away Cutters and Cut0 In Overlap Interference
5. Reverse Reversal / Ots
6. Snapshot / Scene Sequence - Shot
• Lenses and their properties as an expressive tool:
• Pre Visual visualization Brain storm
2. Production design Prodction Design
3 - Storyboards Story Board
4- Models & Miniatures
• Film-making a "deeper look"
1. Question and answer model Question and answer pattern
- in the scenario
- In the technical chopping (Decoupage)
2. elements that helps in scriptwriting
- Memory and research
- relations
- Sound and Music
- Optical sketchbooks
3. Scenario Analysis (to reach the technical shredding)
4 - Providing the place of photography Establishing location
5 - decoupage the scenario (tables and plan photography and daily work orders)
6 - Locations scout
• allocating tasks
- Who does what? Workers in the film industry
- Three stages of production (preparation “pre-production” - production – post production)
Elements of cinematic style
Details:
Starts Monday 4th of March
Every Saturday and Monday from 7pm to 10pm
from 15 to 21 March will be off
duration of workshop: 12 classes
Costs: LE 3000

Refund Conditions:
20% of the value of the workshop will be deducted in case of refund 3 days before the workshop, 50% after the first class, and no refund after the second class.

About Dr. Samir Seif:
An Egyptian director, graduated from the Higher Institute of Cinema, majored in Directing in 1969 with an excellence degree and was chosen to work as a teacher assistant at the Institute after graduating. - He worked as an assistant director with a number of senior directors of his time, such as: (Shadi Abdel Salam, Youssef Chahine, Hassan Imam, .. and others) - Worked as Head of Cinematography Department at the Higher Institute of Cinema - Head of Film Department at the British University (B.U.E). - He taught many directors who are currently brilliant in the film scene such as (Sharif Bendari - Marwan Hamid). He directed his first films (Department of Revenge) in 1976, after which his films such as: The Suspected 1981, Watch the Line (1984), The Tiger and the Female (1987), Shams El Zanati, 1990, . And others. Dr. Samir Seif also produced several series, including: Al-Bashair 1987, Awan Al Ward, 2000, Blood and Fire, 2004, The Cinderella, (with red wax Starring Yousra) 2010, (the son of death starring Khaled Nabawi),